فضفضه... غريبه شويه!!!!

معرفش الكلام ده ينفع اقوله هنا ولا لا بما انها مدونتنا كلنا
بس انا هقوله وخلاص مجرد فضفضه
ولو اني مبفضلهاش بس حاسه اني مجرد عايزه ادي ايحاء لنفسي اني بتكلم وحد سمعني
بس قبل ما اتكلم مش عايزه حد يدخل يجاملني مجرد مجامله لاني شبعت من المجاملات و يمكن ده اللي تاعبني
حاسه اني مبقتش بعرف اتكلم صح و معنتش بعرف افهم صح
كل ما اجي اضبط حاجه ابوظها و كل ما اجي اختار طريق يطلع غلط
NO ONE LOVES ME NO ONE NEEDS ME & NO ONE CARES
كل اما اقرب من حد قوي لازم يحصل مشاكل
و كل ما اقول معنتش هخلي حد يبقى قريب مني تاني بيحصل العكس
بقيت حاسه اني انا اللي غلط كلي على بعضي كده
بقيت بتحط في مواقف عمري في حياتي متخيلت اني اتحط فيها و لا اتمنيت
ساعات احس ان اللي حواليا بيحبوني و ساعات احس انها مجرد تهيئات
واحس اني مفياش حاجه تتحب اصلا وان الناس كلها بعيده عني
اقرب صحباتي مش فاهمني ولا انا اللي مبقتش بفهمهم انا مش عارفه بجد
بقيت حاسه اني كل اللي بيحصل حواليا ده مجرد اوهام انا اللي رسماها و ان مفيهاش اي حاجه حقيقيه
اول مره في حياتي الاقي كمية مشاكل كبيره تنزل على دماغي في وقت واحد
وكل شويه احس اني زعلت حد مني وانا مش فاهمه انا عملت ايه
اختفي واظهر و لا فارق ومحدش بيسال عني غير قليل جدا
يمكن انا مبعرفش ابين اهتمامي بالكلام لاني ليا افكار خاصه بس ده مش معناه اني مش مهتمه
و يمكن دي كانت نقطة الخلاف الاصليه بيني و بين اي حد من صحباتي
فقررت ابعد على قد ما اقدر عن الناس لحد ما ارجع افهم نفسي تاني ماشيه ازاي
بس حسيت اني بعدت اووووي عن ناس كتير و قصرت مع ناس اكتر
مش بقولوكوا ملخبطه
انا مبحبش اكتئب و مبحبش المشاكل و كل ده جه في وقت واحد
المشكله ان الاحساس ده جاي مش في وقته خالص
ادعولي ربنا يهديني و افوق منه بسرعه عشان الموضوع معدش ناقص

ملحوظه مهمه اسفه اني مش بكتب غير حزين بس
بس هوه ده اللي بعرف اعبر عنه مش عارفه ليه
مع اني الحمد لله عندي ايام سعيده برضه بس بحسها حاجه خاصه بيا لوحدي و مش بعرف اعبر عنها
واسفه لو كنت ضايقت او جرحت اي حد بقصد او بدون قصد و اسفه لويعني حد يعني فكر انه يرد و مقدرتش ارد عليه

ملحوظه اخرى : اول مره احس اني تفكيري تافه كده و اني مبعرفش اتصرف!!!!!

اه قبل ما انسى متخافوش مش هوجع دماغكوا تاني بالاكتئاب ده لاجل غير مسمى ولا مسمى مش هتفرق كتير

حاجه مهمه اويييييييييي
الف مبروووك لدفعة 2009 على حفلة التخرج كانت حفله جميله جدا
لولا المشاكل اللي انا فيها و اللي حصلت في اليوم ده كان هيبقى اسعد يوم في حياتي

السلام عليكم في امان الله استودعكم الله الذي لاتضيع ودائعه

8 comments:

SimbaGirl يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازيك يا منار
يمكن انا معرفكيش عن قرب !!
بس ليا وجهه نظر فى الناس ..
من كلامى معاكى انتى حد محترم وطيب ولذيذ ومتواضع ..
بصى انا مبعرفش اجامل حد ..
ليا تعليق على حاجه ..
اوقات بتمر علينا لحظات بنشوف الدنيا فيها سراب وحاجات كتير مبتكنش واضحه وخدينى مثال انتى دخلتى على بلوجى وشوفتى قد ايه فى لحظات كنت فاقده الامل فى كل حاجه وعايشه حاله حزن ...
يمكن متخلصتش منها للأبد بس زودت لحظات فرحى ومش معنى ان اصحابك مش قادرين يفهموكى يبقوا مش بيحبوكى كل واحد فينا يا حبيبتى فيه جزء غاامض مش اى حد يقدر يفهمه وبصى صدقينى انتى والله حد جميل اوووى وطيب اوووى ..
ونصيحه منى متخليش الحزن لما يدخل قلبك يكسرك ..
خليه لحظات وتعديها وانتى حد قوى هيقدر ان شاء الله يجتاز المحنه دى ...

بالتوفيق يا منااار
وياارب يفك كربك عن قريب ان شاء الله

Falcon يقول...

مش عاوز اقول لحضرتك كلنا بيجي اوقات بنمر بنفس الموقف بالزبط ،، والله فعلا وانا لاحظتها علي ناس كتير جدا

- أكيد في ناس بتقدرك
- اكيد في ناس بتفهمك
- أكيد في ناس بتحبك
- أكيد في ناس بتتمنالك الخير
- أكيد في ناس بيهمها كل أمورك
.
.

وبجد أهنئك جدا ان حضرتك بتعيشي حياتك كما تريدين وبمفاهيمك وبقناعاتك وبشخصيتك ،، في ناس كتير جدا [ عايشين في ظلال ناس تانيين - بيعيشوا معاهم وليهم وعشانهم وبافكارهم وتحركاتهم وبسببهم ]

ليس لهم ملامح تميزهم !!

لما اكون في وسط اصحابي متمسك بافكاري فدا شئ ميعيبنيش ولا يتعبني ،، بالعكس هو شئ يميزني .

عارف ان هيقابلك مشاكل كتير ،، وصعوبات في التعامل مع الناس وحقد من هنا وهناك وعثرات تثبط من عزيمتك

ولكن تبقيكي افكارك مستمرة من اجلها !!

أنا بقول الكلام دا كله من واقع تجارب عيشتها ،، والحمد لله ان تفكيري بقي كدا ،، لان فعلا انا مريت باوقات صعبه جدا بسبب الموضوع دا ،،

عن جد هذا الموضوع لا يعيبك في شئ ولا يقلل من شانك لا عند نفسك ولا عند النا س

لو كل انسان اقتنع بكدا ،، وكل واحد بدأ يهتم بشئونه الخاصه اكيد هنبقي كويسين مع بعض ومش هتجيلنا الاحاسيس دي ،، هنخاف علي مشاعر بعض ومش هنجرح بعض لا بالكلام ولا بالتعاملات السيئة !!

اتمني ان حضرتك تغيري تفكيرك في الموضوع دا ..

وفي كلمة حلوة اوي
[ عش في الدنيا كانك غريب أو عابر سبيل ]

وربنا يوفقك .

Mirage يقول...

انا اتكلمت معاكى يامنار بقدر يخلينى اقول رايي ...... زى ماايمان قالت " اللى هى رمز الكأبة المستبدة على الارض "
^_^ ^_^

ان فى اوقات بتمر عليكى بتحسى ان الدنيا سراب ومش واضحة فلازم تاخدى هدنة من كل ده وترجعى ترتبى اولوياتك ومنزلة الناس اللى حواليكى بالنسبة ليكى

وكمان انتى عاوزة شوية ثقة فى النفس وحبى نفسك زى ماهى كدة ولو فكرتى تغيريها غيريها بس لانك عاوزة التغير ده ليكى مش علشان حد من اللى حواليكى لان لازم يحبوكى بكل صفاتك

(حاسه اني مبقتش بعرف اتكلم صح و معنتش بعرف افهم صح
كل ما اجي اضبط حاجه ابوظها و كل ما اجي اختار طريق يطلع غلط
كل اما اقرب من حد قوي لازم يحصل مشاكل
و كل ما اقول معنتش هخلي حد يبقى قريب مني تاني بيحصل العكس
بقيت حاسه اني انا اللي غلط كلي على بعضي كده
بقيت بتحط في مواقف عمري في حياتي متخيلت اني اتحط فيها و لا اتمنيت)

ياااااااه كل ده يابنتى احمدى ربنا
مافيش حد مامرش بالمواقف دى .... لما تمرى بحاجة منها شوفى وضعك وايه اللى استفدتيه منه بصى انا دايما مقتنعة انك من اى موقف تمرى بيه لازم تتعلمى حاجة وانه حصل لهدف اكبر من انه يعكنن عليكى عيشتك ......والحديث ده دايما بفتكره وقتها .... قال من لا ينطق عن الهوى صلى الله عليه وسلم :
عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ؛ إن أصابته سرّاء شكر ؛ فكان خيراً له ، وإن أصابته ضرّاء صبر ؛ فكان خيراً له . رواه مسلم .




اه عاوزة اقولك ان الحياة من غير مشاكل ملهاش طعم عيشيها زى ماهى كدة
وماتهربيش منها انتى حساسة اوى لدرجة انك مش عاوزة تسببى مشاكل مع اصحابك
ولا تزعليهم منك مع ان ده الطبيعى اصحابك لو ماستحملوكيش مين هايستحمل ؟؟؟ اما بقى لو العكس يبقى سيبك منهم


ربنا يهديكى يامنار وييسرلك امورك ان شاء الله

Angel يقول...

انا بكتب وبمسح من الصبح ومش عارفه ارد اقول ايه :D

بس هو اللى انا حاسها يعنى ان دى فتره وهاتدعى ودا طبيبعى جداا اللى بتفكرى فيه واقل من الطبيعى كمان لاننا كبرنا وكل ماكبرنا مشاكلنا بتزيد ودى انا مقتنعه بيها جدااا

ويا منار انتى عايزه ايه اكتر من ان كل البنات بتحبك :)
انتى مش حاسه ده لانه مابيبانش او لان كل واحده فى قسم ومشاغل وبتاع لكن بجد كلنا بنحبك وبنقول عليكى كلام جميل اوى
وبطلى تفكير بقى يابت انتى :x:* :xx

senioreta يقول...

سلام عليكم
اية يا بنتى الحالة دى وجالك الاحساس دة بناء على اية
دة كفاية انى عرفتك امبارح من ضهرك
يااااااااه والله انا استغربت شفتك من بعيد قلت لبسمة منار اهى

انتى عارفة يا منار ان كلنا بنحبك
وانتى عمرك مهتبعدى عننا
ربنا معاكى وتخرجى من الحالة الى انتى فيها
واشوفك على خير ان شاء الله

wild flower يقول...

انا متشكره اووووووووي يا جماعه
جزاكم الله كل خير
انا دلوقتي احسن بسبب كلماتكوا دي
انا هتوكل على الله و هوه اللي هيحلها من عنده ان شاء الله
هيه حاله كده بتروح و تيجي عندي بس يظهر كانت جامده شويه المره دي يسبب الكركبه اللي حصلت
ربنا يعينا بس كلنا على المشكله القادمه اللي مظنش حد هيعرفلها حل مشكلة النقاب في الجامعات
القرار اتمضى خلاص و العميده صدقت عليه
بس انا مش عايزه افكر فيه دلوقتي عشان مكتئبش تاني
مصدومه بس هعمل نفسي مسمعتش و مشفتش لحد ما اعرف ايه اللي هيحصل بالضبط و هنقدر نحلها ولا لا
ادعولنا
ياااااااااااااااارب

lana_hash يقول...

شوفي يا جميل .. يمكن معظم المشاكل بتظهر من اننا مش بنقبل الاخرين على عيوبهم و ان قبلناهم على عيوبهم هما ما بيقبلوناش على عيوبنا .... و ان كان لا دا ولا دا
بيبقى المشكله من النفوس اللي مش صافية لنقص التدين والرضا

بس لما بنكون واثقين اننا ها نقابل الاشخاص الصح و نحبهم في الله .. ونعاملهم لوجه الله المشاكل بتهون .. و بنقرب لبعض اكتر ...

و ساعات احساس الواحد بالوحدة وانه منبوذ بيبقى وسوسة شيطان لأنه بيحب يحزن البني ادم

ربنا يا جميل يرزقك الانس ويفك كربك ويبعد عنك الاحزان

wild flower يقول...

lana_hash

عندك حق يا دودو
مكنتش عارفه ارد عليكي بصراحه
بس بجد لقيت ان عندك حق
ربنا يقوينا على نفسنا و على الشيطان
جزاك الله خيرا و ربنا يكرمك :) :*