ماشوفتيش الوش التانى ..... ماتعرفنيش ...... انا مش ملاك





ماعرفش انا ايه العنوان الغريب ده ........ بس ماعلينا
اللى اقصده صفتين " قمة الطيبة والخير & وقمة الشر " ماعرفش يتقال عليها قمة الشر ولا ايه لكن ماعلينا بردو
هاتفهموا قصدى اكيد فى الكلام الجاى ...... ممممممم دايما بسمع جملة " اتقوا شر الحليم ا
ذا غضب "
اظن كدة فهمتوا قصدى الانسان ممكن يكون فيه الصفتين دول مع بعض .... كتير اوى بشوفها فى اللى حواليا
وبسمع كلمة ماشوفتيش الوش التانى ماتعرفينيش ...... ماعرفش بدال اتخلقنا فينا الصفتين دول
يبقى اكيد موجودة بنسب مختلفة عند كل شخص يبقى بردو اكيد النسب دى نقدر نغير فيها ونعدل منها
وكل شخص وحسب مقدرته بقى ......... عندى اعتقاد دايما ماشية بيه فى تعاملاتى مع الناس ناتج من طريقة التفكير اللى فاتت
ان اى حد بنقابله مهما كانت سلوكياته او تصرفاته فيه شئ من الخير ليه مانتعاملش معاه من الجهة دى ويكون تركيزنا عليها
مش الشخص ده مش كويس بيعمل تصرفات مش ظريفة يبقى خلاص اتجنبه طب ليه اتجنبه .... انا لاحظت الشئ اللى مش كويس فيه
وبتعامل على اساسه .... بس لازم ماانساش ان غيرى هايتعامل معايا من المنطلق ده وهايتجنبنى لان بردو اكيد فيا الوحش
فى جمل كتير سمعتها بتؤدى لنفس التصرف ده سمعت انى انشغل بعيوب نفسى عن عيوب الغير وبالتالى مش هاشوف عيوبهم
مش هاغلط فيهم لاى سبب من الاسباب
حاجة كمان انى فى تعاملاتى مع غيرى انى اكره الغلط لكن مااكرهش الغلطان نفسه او اكره المعصية لكن العاصى لا
بجد """"""""""" الحمد لله على نعمة الاسلام """""""""""""

من الحاجات اللى لغبططنى بجد .... لما اجى احكم على حد احكم عليه فى انهى حالة ومن انهى جهة
هو كدة ولا كدة؟ ماهو فيه الاتنين يبقى على كدة ماهوش طيب ولا شرير طب هو ايه ؟؟؟ لما زهئت اتعاملت باللى فوق ده
مش بنكر ان بيجى عليا لحظات اكون كارهة شخص ما بدون اسباب معينة ماعرفش اظن دى احيانا بتحصل مع البعض مننا
مش حابة التعامل معاه بدون اسباب لكن لو فرضت عليا الظروف التعامل معاه بتعامل بطريقة فيها تحفظ شوية لكن مش بسوء او اخلى كرهى ده ياثر على تعاملاتى معاه لحد ماييجى الوقت اللى تتغير فكرتى عنه او تفضل زى ماهى ........ ودايما هى فترة وتعدى

ماعرفش بردو... اعتقد ليها علاقة بالحديث ده قال
رسول الله "صلى الله عليه وسلم": "الأرواح جنود مجندة ما تعارف منها ائتلف، وما تناكر منها اختلف" رواه مسلم.

كنت كاتبة نوت عندى فى مرة .......... لما رجعت قريتها تانى بعد فترة لاقيت فيها شئ من القسوة
او فيها حاجة غلط او اتصرفت بطريقة غلط وكانت النوت دى تبرير لنفسى انى صح وانى ماغلطتش
والطرف تانى كان غلط فيا وده كان رد طبيعى منى وقتها
لو كنت فكرت بنفس الطريقة مااظنش انى كنت هارد نفس الرد او احتاج انى ابرر لنفسى الرد ده

كتير بتحصل...... ده كان شر منى وقتها فيها ايه لو كنت مارديتش خالص واحتسبت الاجر عند ربنا
لكن بردو هى نفس الصفات اللى اشتكيت منها الغضب والتسرع

لكن بردو .......... ماعلينا ^_^

ماعرفش هو دايما اقول ماعلينا ومااعرفش وبردو ......... ماعلينا
مش هابعت لحد عالميل لانى مش مسطبة ماسنجرات لما اشوف مين بيتابع منكن ^_^

Mirage



6 comments:

Angel يقول...

انا انا متباع وربنا :D
انتى عارفه يا نسمه لو كل الناس اتعاملت بالطريقه اللى انتى كاتباه فى بوستك ده مكنش حد زعل من حد ولا كانت المشاكل انتشرت زى الوباء
دا حتى يابنتى الناس اللى كانت بتتعامل بالحلو مع كل الناس سواء الوحشين او الكويسين منهم اتغيرت
بيقولوا ان الظروف هى اللى بتغير
وفعلا لو انتى اتعاملتى باسلوب كويس مع حد وحش وكان الرد منه بالوحش اكيد الموضوع ده هايأثر فى شخصيتك وهايخليكى تتعاملى بحدذ مع كل الناس التانيه


هاشوقك امتى يابت :*

Mirage يقول...

تصدقى بالله ؟؟؟؟ كنت حاسة انك اول واحدة هاتردى .... مش بقولك رافعة معنوياتى


انا معاكى ياميادة ان الظروف وطريقة تعاملات الناس نفسها معاكى بتغير كتير فينا من الاحسن للاوحش او العكس

فى مرة قريت قصة لاتنين واحد كل مرة بيعدى على التانى ويقوله التحية بالسلام وهو مايردش
وواحد تالت لاحظ ده كتير وقاله بدال مش بيرد ومش مهتم بتقول التحية ليه كل ماتمر عليه ......... رد عليه قاله انت عاوزنى اتعلم منه قلة الادب
او حاجة زى كدة طبعا انا معترضة نوعا ما على الكلمة الاخيرة لكن وجهة نظره صح ... هو بيعاملنى وحش ليه اتعلم منه الطريقة الوحشة دى واقلده فيها انا احسن ليه انزل بمستوايا من احسن لاوحش ......... فهمانى انتى كدة اكيد

ايوة صحيح ان شاء الله ممكن تشوفينى قريب جدا ........ بكرة مثلا ^_^

wild flower يقول...

عندك حق جدا يا نسومه :)

فعلا وحصلت معايا كمان

شخصيه تبصلها كده تقولي ايه ده دي معندهاش احترام للناس و بتعمل حاجات غريبه

لكن لما تقربي وتعملي كلوز عليهااكتر تحسي انها شخصيه طيبه جدا سبحان الله

سعات بنحكم على الشخصيات من تصرفاتها حوالينا من غير ما نتعامل معاها

و لو بس بصيتي في عين اللي قدامك كويس هتشوفي الخير و الطيبه اللي جواه حتى من غير ماتبان في التعامل

ربنا يحسن ظننا بالغير و يجعل الغير يحسن ظنه بينا يااارب

SimbaGirl يقول...

ازيك يا نسمه
كان نفسى ارد عليكى بحاجه مفيده
او رأى مفيد .....
لكن للاسف انا الايام دى فى حاله صحيه وحاله نفسيه مش تمام ؟
ومتعودتش انى اقول رأى فى اى حاجه وانا فى حاله زى اللى انا فيها ؟
وبرده متعودتش اشوف بوست ليكى ومردش ....
معلشى تقبلى مرورى ...
ورمضان كريم يا عمرى

Mirage يقول...

منار ............. تصدقى حصلت معايا فى مرة كنت مروحة مع شيماء اكيد على فكرة انتى عارفاها هى منتقبة فى اى تى لاقيتها بتقولى انا كنت مفكراكى مش كدة خالص لكن غيرت فكرتى عنك ....... اصلها بعيد عنك اول ماشافت منى شافت الوش اياه التانى هههه
كنت متنرفزة وكنا فى بداية السنة وكنا لسة بنتعرف على بعض تصورى بقى الفكرة المبداية اللى اخدتها عنى

كل اللى عملته بصيتلها وابتسمت اعمل ايه ماهو عندها حق تاخد الفكرة دى
بس الحمد لله انها اتغيرت

" ربنا يحسن ظننا بالغير و يجعل الغير يحسن ظنه بينا يااارب "

........اللهم امين........

Mirage يقول...

توأمتى ^_^ ......... يابنتى كفاية بس انك نورتى الموضوع رايك اكيد يهمنى بس طبعا حالتك تهمنى اكتر يارب تكونى احسن
ويفك كربك ........ رمضان مبارك عليكى ^_^